Optimistische vooruitzichten voor Starbucks-aandelen na sluiting van winkels Inperkingsmaatregelen tegen het coronavirus legden dit jaar een druk op het filiaalnetwerk van de koffiefranchisegever Starbucks. Het bedrijf moest immers zijn handelsactiviteiten ernstig beperken. Op de virtuele investeerdersdag in december keek het koffiebedrijf nu vol vertrouwen naar de toekomst. • Starbucks verwacht hogere winst per aandeel

• Drive-in concept populair tijdens pandemie • Sterke groei verwacht Op de virtuele investeerdersdag kondigde de Amerikaanse koffiehuisketen Starbucks aan dat het komend jaar bij zal zijn een “aanzienlijk herstel” kan worden verwacht, zoals “MarketWatch” meldt. Eerder kon het bedrijf, dat zwaar werd beschadigd door de Corona-crisis, de verwachtingen voor het laatste fiscale kwartaal overtreffen, ondanks omzetverliezen en een winstdaling van 51 procent tot 393 miljoen US dollar in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar. In de loop van de coronapandemie en de daarbij behorende inperkingsmaatregelen heeft Starbucks enkele vestigingen moeten sluiten of de openingstijden moeten aanpassen en hebben minder klanten de verkooppunten bezocht. Het voedingsbedrijf ziet zichzelf nu op de goede weg en verwacht voor het boekjaar 2021 een gecorrigeerde winst per aandeel van US $ 2,70 tot 2,90. In 2022 wordt dan verwacht dat de gecorrigeerde winst per aandeel met 20 procent zal groeien, en de groei kan in elk van de volgende twee boekjaren 10 tot 12 procent bedragen.

Hoewel de prijs van Starbucks-aandelen aanzienlijk ineenstortte aan het begin van de coronapandemie in maart, herstelde deze zich vervolgens en overschreed hij zelfs het niveau van voor de crisis. Sinds het begin van het jaar is het papier al met 17,39 procent gestegen. Het aandeel wordt momenteel verhandeld op het NASDAQ-handelsplatform tegen 103,21 USD. Dit komt overeen met een winst per aandeel van $ 0,77 (de berekening is gebaseerd op de slotkoers op 10 december 2020). Het bedrijf noemt haar reactie op de Corona-crisis als reden voor de stijgende lijn. “De recente verstoring van de wereldwijde pandemie heeft bepaalde verschuivingen in het consumentengedrag versneld, en Starbucks heeft zijn activiteiten snel aangepast aan de korte- en langetermijneffecten”, aldus MarketWatch. Starbucks vertrouwt nu meer op de levering en het ophalen van haar producten na eerdere bestellingen. Dit omvat ook de uitbreiding van drive-in-balies in de VS, die werd geprezen op Investors ‘Day en die algemeen werd aanvaard, vooral tijdens de pandemie. Hierdoor kunnen klanten hun bestelling direct vanuit de auto plaatsen en ontvangen. Om de service meer bekendheid te geven, biedt de koffieretailer momenteel drive-in klanten in de VS een gratis luchtverfrisser aan bij aankoop van de speciale aanbieding warme drank “Peppermint Mocha”. Volgens een rapport van “Business Insider” is de groep van plan om tegen 2030 22.000 nieuwe vestigingen wereldwijd te openen en zo ongeveer 55.000 locaties te exploiteren. Binnen de komende drie jaar zullen filialen met drive-in-balies ongeveer 40 procent van de Starbucks-winkels in de VS uitmaken, en 80 procent van de nieuwe filialen zal de service krijgen. Om grote aantallen klanten aan te kunnen, is het bedrijf ook het concept verder aan het verbeteren. De groep is van plan om meerdere rijstroken naast elkaar aan te leggen, nieuwe technologieën te installeren en de voorbereidingsprocessen te optimaliseren. De plannen worden ook goed ontvangen door Stifel-analist Chris O’Cull: “Het drive-in-model is nu al een van de meest productieve eenheden in het assortiment van het bedrijf”, citeert Business Insider de strateeg. Zelfs voordat het koffiezet- en verkoopbedrijf de gevolgen van de pandemie in zijn Amerikaanse activiteiten voelde, leed het Chinese filiaalnetwerk van Starbucks al onder het virus en de bijbehorende beperkingen. Nu gaat de groep ook hier uit van herstel, het Chinese vasteland vertegenwoordigt immers de op een na grootste markt en de snelste groeimarkt voor de koffiehuisketen. Starbucks verwacht een jaarlijkse omzetgroei van 2 tot 4 procent vanaf 2023. Ongeveer 600 nieuwe filialen zullen hier het komende jaar worden geopend, zoals gerapporteerd door de “Seattle Times”, waarvan tien procent “Starbucks NOW” -winkels zullen zijn – een filiaalconcept dat zich richt op afhaalproducten en contante betalingen en is daarom ook gericht op voedselleveranciers. Tegen het einde van het boekjaar 2022 zullen in China in totaal 6.000 locaties in 230 steden geopend zijn. Het digitale aanbod van de retailer is ook zeer goed ontvangen in de Volksrepubliek: in september was het aandeel transacties op mobiele apparaten sinds het begin van het jaar meer dan verdubbeld en mac

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *