De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla werd gedeeltelijk afgeremd tijdens de ontbossing tijdens de bouw van zijn fabriek in Grünheide bij Berlijn. De hogere administratieve rechtbank van Berlijn-Brandenburg besloot dat Tesla bepaalde randgebieden van gebieden die de deelstaat Brandenburg van tevoren had goedgekeurd voor ontbossing niet mocht opruimen (OVG 11 S 127/20). De Naturschutzbund (Nabu) en de Brandenburgse Groene Liga waren dus gedeeltelijk succesvol met een spoedaanvraag. De verrekening is ook gestopt omdat Tesla op 17 december geen door Brandenburg vereiste borg had verstrekt voor mogelijke ontmantelingskosten. Het is onduidelijk of dit de bouw vertraagt.

De auto-expert Ferdinand Dudenhöffer gaat ervan uit dat het project “op schema” zal blijven. “Enerzijds staat Elon Musk bekend om het feit dat zaken en aankondigingen ook kunnen worden uitgesteld. Maar uiteindelijk leverde hij altijd ”, aldus de directeur van het CAR Center Automotive Research in Duisburg van het Duitse persbureau. ‘En hij zal ook in Berlijn bezorgen.’ Tesla wil vanaf de zomer van 2021 zijn eerste Europese e-autofabriek in gebruik nemen in Grünheide, Brandenburg. In de eerste fase worden daar ongeveer 500.000 voertuigen per jaar geproduceerd. De Nabu Brandenburg dringt er bij Tesla op aan om verdere clearing op te geven. “Tesla zou goed moeten nadenken of ze het kunnen doen zonder de gebieden te ontruimen”, zei country manager Christiane Schröder zaterdag. Ze vroeg: “Moet alles echt plat worden gemaakt?” De staatsmanager van de Brandenburgse Groene Liga, Michael Ganschow, vroeg het bedrijf om de bescherming van soorten te verbeteren. De OVG besloot dat vanwege de bescherming van de overwinterende zandhagedissen aldaar het kappen in de randgebieden van de geplande gebieden, met name parallel aan spoorstelsels, verboden was. Tesla liet de reptielen verzamelen en verplaatsen, maar in een tijd waarin in ieder geval volwassen mannetjes al in winterkwartier waren.

De rechtbank ziet het gevaar in dat het verbod op het doden van de beschermde soort zandhagedis en gladde slang door de open plek wordt geschonden. Ook werd het kappen van bomen tijdelijk stopgezet in een strook langs de Autobahn 10, omdat niet duidelijk was waarom dit gebied nodig was. De bestuursrechter in Frankfurt (Oder) had bij de lagere rechtbank toestemming gegeven voor het kappen van bijna 83 hectare bos. De voorzitter van het Duitse Instituut voor Economisch Onderzoek (DIW), Marcel Fratzscher, waarschuwde dat bedrijven uit Duitsland zouden kunnen worden verdreven vanwege juridische onzekerheden. “De Tesla-zaak laat zien dat zelfs de rechtbanken het niet eens zijn en dat er geen betrouwbare regels zijn”, zei Fratzscher tegen het Handelsblatt (zaterdag / online). “Dat maakt een betrouwbare planning onmogelijk.” De milieugoedkeuring van de deelstaat Brandenburg voor de bouw van de fabriek is nog in behandeling, daarom bouwt het bedrijf met vroege goedkeuring. Minister van Milieu Axel Vogel (Groenen) van Brandenburg denkt dat een vergunning in januari mogelijk is, zei zijn woordvoerster Frauke Zelt. Een bepaald tijdstip is nog open. Een hoorzitting met critici wordt momenteel geëvalueerd. De auto-expert Dudenhöffer kan zich niet voorstellen dat de goedkeuring zou mislukken: “Dan zou Duitsland er wereldwijd belachelijk uitzien. Investeerders die we willen winnen voor Duitsland, zouden zeker verloren gaan. ” Het project is “een wonder” voor Duitsland. Vanuit zijn oogpunt kan de schikking ook gunstig zijn voor Duitse fabrikanten.

Categorieën: Uncategorized

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *